tisdag 27 april 2010

Kardmaskinen!

Lite bilder på min kardmaskin :)















Ullen är från lammet Molly och klippt i höstas. Jag har tvättat den i tvättpåse på ullprogrammet i min tvättmaskin (ja, det funkar faktiskt).
Lite skräpig men mest hö och inget smått så den är lätt att rensa och karda.
Älskar den här ullen! Mjuk och härlig med skiftande färg!

Av ullen ska det spinnas garn eller så blir det något tovat. Kanske en härlig sittdyna! Jag är otroligt tovsugen och kardmaskinen går för fullt!
Det är skönt att karda upp ett lager så det bara är att sätta igång när andan faller på!














Här har jag bara kardat ullen en omgång i maskinen (+ att jag har på för mycket) och ändå har jag ett kardflor som perfekt till att tova med. Eftersom det finns en risk att ullen även ska spinnas så kör jag igenom den ytterligare någon eller några gånger innan jag är helt nöjd.
Jag vet att bilden är hemskt dålig men kanske kan ni ana det fina resultatet. Färgen är guld/brun i verkliga livet.

Om det är någon som blir sugen på en likadan kardmaskin så har jag fortfarande några kvar till försäljning.
Tyvärr hyr jag inte längre ut någon maskin eftersom hyrexemplaret har blivit såld.

1 kommentar: