tisdag 1 november 2011

Våttova en sittdyna med motiv

Iklädd pyjamas tovade jag en sittdyna medan gubben fotade :)
Självklart bjuder jag på bilderna och en liten beskrivning. 
Sittdynan är till en som heter Roger, otippat va!? 

Denna metod gör att det går att få skarpa linjer i det tovade arbetet. 

Lägg ut ull utmed din spegelvända mall. Jag använder vanligt lakanstyg.
Mycket vatten!  Ullen ska vara ordentligt genomblöt med svalt vatten.
Ta hjälp  en gaffel eller liknande och var noggrann! 
Lägg över torr ull i olika riktningar och lager. Du väljer själv hur tjockt lager du  vill ha.
Här har jag valt två tjocka lager. Tänk på att arbetet krymper på bredd och längd. 
Dränk allt med ljummet såpvatten och lägg över bubbelplasten. 
Rulla, använd muskler och tålamod. 
Öppna upp arbetet med jämna mellanrum och fixa till lite med hjälp av händerna.
Kontrollera så att det är jämntjockt. 
Åt det hållet du rullar krymper dynan, därför får man rotera arbetet med jämna mellanrum. 
Vänd efter ett tag och kolla så att det inte har bildats veck eller liknande på motivet.
Ta inte bort  tyget för tidigt. Det krävs tålamod för att få det att fastna ordentligt. 
När du är säker på att motivet sitter kan du försiktigt ta bort tyget.
Det är bra att använda färger som ger  bra kontrast.  
Skölj arbetet. Ta i och kasta! 
Behandla ullen hårt. När vattnet hastigt pressas ut ur så
drar ullens hullingar ihop sig och arbetet krymper.
Om du gör ett tunnt arbete kan du rulla in arbetet i jalusiet
och slå med det mot bänken.
Då riskerar du inte att motivet blir för överarbetat och suddigt.
Jag gör en dyna så jag vill att den ska hålla ordentligt därför kastar jag.  


Det är svårt att visa hur det fungerar med stilla bilder. 
Ull beter sig så olika beroende på kvalité och friktion så det gäller helt enkelt att testa sig fram. 
Gör det! Testa!!!
Lycka till ! 

Självklart är det bara att fråga om någonting är oklart :) 


2 kommentarer:

  1. Kul med en flashback från vårens Fårfest - noga med gaffeln - rulla - pressa - kasta... Fint blev det till Roger :)

    SvaraRadera
  2. Vilken bra beskrivning och bildserie.

    SvaraRadera