måndag 4 juli 2011

Tova en sittdyna!

Jag har upptäckt att det är många som söker på "att tova en sittdyna"
och som hamnar här på denna blogg.
Eftersom det verkar vara en efterfrågan på en liten beskrivning
så ska jag försöka redogöra för hur man kan göra. Jag hoppas det blir begripligt.

Här är mina första två lager.
I botten har jag en handduk, ett jalusi och bubbelplast.
Den kardade ullen ska läggas i korsande lager, alltså med fibrerna åt motsatta håll i lagren.
Hur många lager du lägger avgör du själv, det beror på ullen och hur tjock du vill att dynan ska bli.
Minst tre lager är att rekommendera men huvudsaken är att det blir jämntjockt.


Här lägger jag på ytterligare lager med lite andra färger och ett hjärta.
I detta fall lägger jag ut ett hjärta men det finns inga garantier på att ullen kommer att göra som jag har tänkt mig. Det är lite av charmen med ullen. Den lever ibland sitt egna liv under tovningen. Ibland blir det bra och ibland inte som man tänkt sig. Fibrerna kan blanda sig så att färgerna
inte blir så klara och hjärtats form kan bli lite lustigt.
Massa såpvatten på! Minst två hela stänkflaskor.
Nu gäller det att blöta ullen ordentligt med ljummet/varmt såpvatten. Jag gillar att använda rapssåpa eftersom mina händer tål det bättre än grönsåpa. Huvudsaken är att det blir en basisk blandning
för det är det som gör att fibrerna börjar "spreta".
Vik/lägg över bubbelplast.
Rulla ihop!
Börja försiktigt och rulla ullen i jalusiet. Efter någon minut kan du kika och se om du behöver rätta till någonting innan arbetet tovar sig för mycket. Du kanske till exempel behöver lägga på mer ull om det blivit för tunt på något ställe. Det måste du göra innan ullen tovat sig för mycket. Lägg då på torr ull som du blöter efter att du lagt den på den påbörjade dynan.

Rulla från olika håll.
Ullen krymper åt det hållet du rullar så om du inte vill att dynan ska bli långsmal så måste du vända på den och rulla i olika riktingar. Du kan även rulla/gnugga på specifika stället lite extra
om du vill att det ska dra ihop sig lite mer just där.

När du börjar bli nöjd tar du till med våld.
När dynan börjar närma sig ditt slugiltiga mål så sköljer du den i kallt vatten, kramar ur vattnet och kastar den hårt mot jalusiet. Det som händer då är att dynan "valkas" och fibrerna reagerar starkt mot att det kvarvarande vattnet slås ut. Du kastar så många gånger du tror att du behöver. Dynan krymper ordenligt under denna fas men ju mer du valkar dessto hårdare och tåligare dyna får du.

Det svarta jobbar in  i det grå och det grå i det gröna.
När du anser att arbetet är klart och du är nöjd kan du låta dynan ligga i vatten med lite ättika en stund. Det sura gör att fibrerna sluter sig igen. Skölj krama ur, dra och rätta till, låt torka, klart!

Klar!

Var inte rädd för att göra fel, det går som sagt inte alltid att beräkna hur ullen kommer att bete sig.
Ullen krymper ibland 30 % och ibland 50% helt beroende på värmen och bearbetningen. 
Det beror mycket på vad för slags ull du har att jobba med och dess egenskaper. LYCKA TILL!



4 kommentarer:

  1. Tack för lektionen den behöver jag verkligen då jag av bekantas bekanta ska få tag i ull från deras får. Som jag fattat är det bara klippt från djuren så jag får börja med att rensa och regöra eller vad man nu gör... ett helt nytt område för mig men det ska bli riktigt spännande.

    SvaraRadera
  2. Vilken bra beskrivning. Jag gick en tovningskurs fär något år sedan man har visst hunnit glömma endel som det där med plasten.
    Det ironiska är att jag faktiskt tovat i kväll
    och fått fula hörn som blev för stora. Du har räddat nästa tovning. Tack!

    SvaraRadera
  3. jaha säger jag..på bild ser det ju skitenkelt ut.. men fåse om jag skulle göra det i verkligheten.. haha,, ja då skulle det bli nått annat tror jag. Vi har fortsatt fint väder o de är o balar rundbalar..jag skall sy en stund.ha det så skönt.

    SvaraRadera
  4. så intressant att få se att du inte gnuggar ullen innan du rullar in den. Det måste jag testa nån gång :) Jag lånar din bild o länkar till din beskrivning på mönsterarkivet. Hojta om det inte är OK.
    /elin

    SvaraRadera