fredag 18 februari 2011

Ett kardflor blir till

 Ja, hur blir det kardflor? Man stoppar in ullen vid den lilla valsen och vevar...
Här bjuder jag på en liten bildserie :)


Första lagret med mörkbrun lammull (från Carola).


 












Vanligtvis brukar jag slarva lite med tesningen eftersom jag oftast tovar av mina kardflor. Den här gången är det meningen att det ska spinnas garn av det och då är det bättre att förbereda ullen ordentligt innan kardningen.

Lammull är mjukare än fårull och tillsammans med den mjuka finullen som jag hämtat i Torsby så kommer den framtida mössan förhoppningsvis inte att sticka utan vara skön mot huden.

Andra lagret med lite grå finull från grannbyn.
Dags att ta av floret från kardmaskinen.
Resultatet efter första kardningen.
Efter andra kardningen så har färgerna blivit lite  mixade.  














Eftersom jag var så noga med tesningen så räckte det med att köra ullen två gånger i kardmaskinen.
Kassarna i bakgrunden innehåller massa ull som ska tvättas och sedan säljas på fårfesten i Kil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar