söndag 13 mars 2011

Tova "vått i vått"

Jag var på en liten kurs förra helgen där vi fick lära oss att tova mönster.
Jag har tovat enklare mönster innan men med den här tekninken
kan man göra skarpa kanter och färgerna håller sig bättre.
Jag ska försöka förklara hur det gick till.


Här ser ni mallen där jag med blyerts har målat ett mönster på ett bomullstyg
och det slutliga resultatet.


Ullen lägger man ut med en gaffel efter den mall man målat, så exakt man kan. Man måste tänka baklänges och spegelvänt. Här har jag lagt ut lila prickar och gula fibrer i mitten av blomman "under" de oranga bladen. På med MASSA vatten, det ska vara blött och ännu blötare. Ullen la vi i vatten innan vi placerade den på bomullstyget. Tyvärr hade jag så roligt att jag glömde bort att fota alla steg.  Efter att man fyllt i mallen med blöt ull så la man på bakgrunden. Den ullen ska vara torr och läggas i lager precis som när du tovar en vanlig platte eller dyna. Man blöter den sedan med varmt såpvatten och lägger över bubbelplast och rullar.

Här är en bild på min bordsgrannes blomma.
Visst blev den läcker!


Man rullar, vänder, rullar, vänder och rullar. Mååånga gånger.

Det var verkligen jättekul och jag har massa ideér på personliga sittdynor i huvudet.
Hoppas bara jag ska få tid över för att genomföra dem :)


Vad denna blomma ska bli i slutändan vet jag inte.
Hade en tanke på att den kanske skulle bli en vårig kudde på min kökssoffa...
men man vet aldrig, jag ändrar mig ganska ofta.

Fråga gärna om någonting är oklart :)

1 kommentar:

  1. Åh vad läckert!!! Ser riktigt avancerat ut ju!

    SvaraRadera